Automaks 2025 aastal on üks olulisemaid muudatusi Eesti maksusüsteemis, mis mõjutab otseselt kõiki sõidukiomanikke. Tegemist on uue riikliku maksuga, mille eesmärk on motiveerida keskkonnasäästlikku liikumist, vähendada CO2 heitmeid ning tagada õiglasem teekasutuse kulu jagamine. Uus maks jõustub 2025. aasta 1. jaanuaril ning kehtib nii uutele kui ka juba registreeritud autodele.
Mis on automaks 2025 aastal?
Automaks 2025 aastal koosneb kahest osast:
- Registreerimistasu – makstakse uue või imporditud auto esmaregistreerimisel.
- Aastamaks – kehtib kõikidele registreeritud sõiduautodele ja väikebussidele ning makstakse igal aastal.
Mõlemad tasud sõltuvad auto keskkonnamõjust – eelkõige CO2 heitmetest, mootori töömahust ja massist. Mida suurem on sõiduki keskkonnajalajälg, seda kõrgem on maks.
Kellele kehtib automaks 2025 aastal?
Maks kehtib kõikidele Eesti autoomanikele – nii eraisikutele kui ettevõtetele. See hõlmab kõiki sõiduautosid ja väikebusse olenemata auto vanusest või päritolust. Ka juba olemasolevad autod, mis on registreeritud enne 2025. aastat, kuuluvad maksu alla.
Erandid kehtivad piiratud juhtudel. Näiteks võivad maksusoodustust saada puudega isikute sõidukid, diplomaatiliste numbrimärkidega autod ja teatud ametkondade sõidukid. Elektriautod saavad kas soodustuse või maksuvabastuse, et edendada keskkonnasõbralikku liikumist.
Kuidas arvutatakse automaks 2025 aastal?
Automaks 2025 aastal sõltub eelkõige CO2 heitmetest grammi kohta kilomeetril. Kui CO2 andmeid ei ole (näiteks vanematel autodel), kasutatakse mootori töömahtu ja auto massi. Elektriautod, millel puuduvad heitmed, maksavad oluliselt vähem või ei pea maksu üldse tasuma.
Keskmise pereauto aastamaks jääb vahemikku 150–400 eurot. Luksusautode või suurema heitmetasemega sõidukite puhul võib aastamaks ulatuda üle 600 euro. Registreerimistasu võib olla 100 kuni 1000 eurot sõltuvalt auto tüübist ja keskkonnamõjust.
Mõju autoostule ja kasutatud autode turule
Automaks 2025 aastal mõjutab oluliselt auto ostuotsuseid. Vanemate ja suurema heitmetasemega sõidukite väärtus võib langeda, kuna nende pidamiskulud suurenevad. Tarbijad eelistavad edaspidi väiksema CO2 näitajaga ja kergemaid autosid. Eelistatud on ka hübriid- ja elektriautod, millele võivad kehtida soodustused.
Samas võib see mõjutada negatiivselt neid, kes elavad maapiirkondades ja kellel pole võimalik ühistransporti kasutada. Nendele võib uus maks kujuneda koormavamaks.
Kuidas valmistuda automaksuks 2025 aastal?
- Kontrolli oma sõiduki tehnilist passi – vaata CO2 näitajaid ja massi.
- Arvuta eeldatav aastamaks riikliku kalkulaatori abil (kui see avalikustatakse).
- Kui plaanid auto ostmist, kaalu elektri- või hübriidmudelit.
- Vaata, kas sinu leibkond kuulub maksusoodustuse saajate hulka.
Ettevõtted peaksid hindama kogu autopargi maksukohustust ja vajadusel ajakohastama sõidukite valikut, et vältida liigseid kulusid.
Kokkuvõte: automaks 2025 aastal toob muutusi
Automaks 2025 aastal ei ole ainult uus rahaline kohustus, vaid ka oluline signaal ühiskonnale. Selle eesmärk on edendada keskkonnasäästlikku mõtteviisi, vähendada saastet ning suunata inimesi paremate valikute poole. Varajane planeerimine ja teadlikkus aitavad vältida ootamatuid kulutusi ning teha mõistlikke otsuseid – olgu siis auto vahetamise või autopargi ümberhindamise osas.
Soovitame kõigil sõidukiomanikel tutvuda ametlike allikatega ja hoida end kursis, sest automaks 2025 aastal puudutab otseselt enamikku Eesti liiklejaid.
Kasulikud ressursid
https://www.emta.ee/eraklient/maksud-ja-tasumine/muud-maksud/mootorsoidukimaks
https://avalik.emta.ee/mootorsoidukimaks/calc